Monday, October 3, 2011

Հարավկովկասյան երկրների հանրակրթական նպատակների համեմատություն

Ինձ համար շատ հետաքրքիր համեմատություն ա, ու ես ընտրում եմ Վրաստանը. թեև երբեմն կարծես թե նույն միտքն ա, բայց ճոռոմություն չկա, որի տակ  շատ հաճախ քողարկվում ա գործ չանելը: Իսկ ակտիվ ուսանող անհատից լավ բան ես էս կյանքում քիչ գիտեմ:

The overview of main objectives of primary and secondary education as defined by legal acts


Armenia

  • To create favourable conditions for the manifestation of the citizens’ intellectual, spiritual and physical abilities, their education and development;
  • To develop learners’ fundamental knowledge about the nature, society, technology, production and ecology, creating the necessary conditions for their self-education and self-development within the system of continuing education; /Էս երկու կետերում հա խոսվում ա նպաստավոր պայմաններ ստեղծելու  մասին: Է հա, շատ լավ ա, բայց մեկ ա չեք ստեղծելու, ավելի լավ ա «ստեղծեք» անհատ, որն ինքն իր համար էդ պայմանները կստեղծի: Երևի շատ ինդիվիդուալիստ եմ: Ի տարբերություն սրան, վրացիք ասում են մենք մտածող, վերլուծող մարդ ենք սարքելու:/
  • To form both individual and citizen personality, attached to the universal and national values, national cultural, moral, and psychological legacy of active citizenship;
  • To implement a comprehensive programme of military-patriotic education and basic military training of students.

Azerbaijan

  • To guarantee acquiring a general concept of knowledge, obtaining necessary knowledge, vital abilities and habits, and prepares pupils and students for life and work activity;
  • To give pupils an opportunity for physical and intellectual development, form their civic awareness on the basis of healthy life style and civic values, respecting national and worldwide values,
  • To define pupils’ rights and duties towards the state, family, and generations.

Georgia

  • To prepare pupils to gain the ideals which are described in the national educational framework;
  • To create the basis for learning and the conditions for study and further studies, across the domains of intellectual and physical learning and achievement;
  • To develop literacy skills and the ability to solve mathematical assignments of average difficulty and to receive and analyse information;
  • To build knowledge (information) and develop the skills and interactions, useful for their future /շաշություն;-Ճ /;
  • To align studies with international standards;
  • To prepare students for decision-making, analytical and research skills and to work in teams;
  • To become enquiry-based and active in learning;
  • To develop attributes and skills in citizenship, civic awareness, and tolerance based on liberal-democratic values and respect for cultural values;
  • To raise awareness of the requirements for healthy living /էս շեշտադրումը դուրս գալիս ա/;
  • To develop roundedness, including independence with perspectives on national and universally-declared virtues and qualities /ազգայինի ու միջազգայինի զուգահեռությունն էլ միանշանակ կիսում եմ/.

European Commission, Directorate-General for Education and Culture (2011) Study on Teacher Education for Primary and Secondary Education in Six Countries of the Eastern Partnership: Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova and Ukraine. Brussels

No comments: